-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41936)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2448)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2209)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1693)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27045 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

چرا قرآن كريم، همة انسانها را به هدايت فرا ميخواند، با اين كه عدة كمي از آنها مسلمان شده، به حق دست مييابند؟

1. بي ترديد، آفرينش انسان، بي هدف نبوده، دستيابي به كمال حقيقي و قرب الهي، هدف مزبور را تشكيل ميدهد; همان كه قرآن كريم ميفرمايد: وَ أَنَّ إِلَيَ رَبِّكَ الْمُنتَهَيَ ;(نجم،42) و اين كه پايان ]كار[، به سوي خداوند است.

2. خداوند دستيابي به اين هدف آفرينش نيز، در بستر حركت اختياري آگاهانه، محقق شدني است; البته در پيمودن اين راه پرفراز و نشيب، با نور وحي خود، ايشان را ياري نموده، سفارشها و برنامههاي لازم را در اختيار او گذارده است. پيداست، از آن جا كه هدف آفرينش، براي همة انسانها در نظر گرفته شده، اين ياريرساني فكري و عملي نيز، همگاني و فراگير ميباشد، و دليلي وجود ندارد كه راهنمايي مزبور، تنها برخي انسانها را در بر گيرد; اين همگاني بودن فراخواني قرآن را در كلمات آن نيز ميبينيم، مانند:

يا ايها النّاس، النّاس و مشابه آنها.

3. با توجه به اختياري بودن حركت تكاملي انسان كه آن نيز براي آزمايش اوست، روشن است كه همه، از اين رهنمودهاي وحي الهي، بهره نخواهند برد، چرا كه هدايت يافتگي، امري غريزي و به سادگي غرايزي مانند غريزه دفاع از خود و حفظ جسم، غريزه توليد مثل، غريزه نياز به مسكن و... نيست كه همه بدان دست مييابند، بلكه جريان هدايتپذيري و تسليم حق شدن، به زمينهها و پيشفرضهايي نيازمند است كه انسان، خود بايد آنها را به وجود آورد; البته انسان به امكانات ايجاد چنين زمينههايي، از جمله انديشهورزي، توانايي مهار خواهشهاي منفي و ناشايست نفس و... مجهّز شده، و در اين ميان وظيفه انتخابگري آگاهانه و آزادانه، به او واگذار شده است; از اين رو، هم بايد خطابهاي قرآن فراگير بوده و همه انسانها را به هدايت فرا خواند، چرا كه وحي، فيض الهي بوده، خداوند هيچ كس را از بخشش فيض خود، محروم نميفرمايد; نيز، در اختيار گذاشتن راه حركت انسان، براي همه آنها، لازم و ضروري مينمود.

البته، چون همه انسانها از اين فيض الهي، و نور هدايت او در عمل بهره نميگيرند، از اين رو، عده كمي از آنان به حق دست مييابند، چراكه ديگر بهرهگيري، همگاني نيست; وگرنه، انتخابگري، آزمايش و حركت اختياري، مفهومي نخواهد داشت.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.